تحلیل نقوش نمادین چاشو (چادرشب) و مقایسه آن با نشانه‌های خطوط ایده‌نگار ایرانی

نویسندگان

  • حسین عابددوست گروه گرافیک، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
  • زیبا کاظم‌پور دکترای پژوهش هنر، مدرس گروه نقاشی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
چکیده مقاله:

چاشو (چادرشب) یکی از بافته‌های محلی گیلان است. این بافته سنتی که به وسیله دستگاههای کوچک پارچه بافی تولید می‌شود، از ویژگی‌های بصری ویژه ای برخوردار است. رنگ‌های سحرآمیز در کنار نقوش نمادین تکرار شونده ویژگی منحصر به فردی به این آثار بخشیده است. پرسش‌های اصلی تحقیق حاضر این است که مفاهیم نمادین نقوش چاشو (چادرشب) کدام است و چه شباهت‌هایی میان نقوش چادرشب و کهن‌ترین خطوط ایده نگار ایران وجود دارد؟ هدف از تحقیق شناسایی مفاهیم و پیشینه‌های تصویری نقوش چادرشب است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی است و روش گردآوری مطالب کتابخانه‌ای از طریق فیش‌برداری و تصویرخوانی است. تجزیه تحلیل داده‌ها به صورت کیفی صورت گرفته است. با توجه به یافته‌ها برخی از بنیان‌های تصویری نقوش چادرشب را در آثار تاریخی منطقه می‌توان یافت. بسیاری از نقوش چادرشب قابل مقایسه با نشانه‌های خطی ایلامی‌متعلق به هزاره سوم ق.م هستند. بنابراین، این نشانه‌ها علائم معناداری هستند که پس از تطور چند هزارساله بر بافته‌ای سنتی تداوم یافته‌اند. مفهوم کلی برکت و باروری را به عنوان معنای برخی نقوش چادرشب می‌توان بیان کرد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure

کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...

متن کامل

مفاهیم نمادین در نقوش قالی سنقر

Love of beauty and perfection is an inherent characteristic of human beings. The principle of “need” complements the sense that brings artistic creation in him to a peak, resulting in the formation and permanence of culture. The “carpet” may not represent a pure form of art, but it there is no doubt that its artistic and visual qualities put it beyond a mere commercial c...

متن کامل

مطالعۀ نقوش نمادین طلبِ باران و مفاهیم آن در ورنی‌های مغان

گلیم‌های ورنی یکی از هنرهای اصیل و ارزشمند در میان عشایر شاهسون به شمار می‌آید. نقوش بسیاری بر روی این ورنی-ها به اجرا در می‌آید که نشان‌دهندۀ ذوق و قریحه گلیم بافان عشایر است. برخی از این نقوش بیان کننده مفهومی نمادین از یک موضوع خاص هستند، ولی با این حال ممکن است خود آنها، از مفاهیم این نقوش آگاهی کامل نداشته باشند. نقوش ورنی‌های ایلات شاهسون آذربایجان، بصورت نمادین، نماینده‌ی آمال و آروزهای ...

متن کامل

مطالعۀ نقوش نمادین طلبِ باران و مفاهیم آن در ورنی‌های مغان

گلیم‌های ورنی یکی از هنرهای اصیل و ارزشمند در میان عشایر شاهسون به شمار می‌آید. نقوش بسیاری بر روی این ورنی-ها به اجرا در می‌آید که نشان‌دهندۀ ذوق و قریحه گلیم بافان عشایر است. برخی از این نقوش بیان کننده مفهومی نمادین از یک موضوع خاص هستند، ولی با این حال ممکن است خود آنها، از مفاهیم این نقوش آگاهی کامل نداشته باشند. نقوش ورنی‌های ایلات شاهسون آذربایجان، بصورت نمادین، نماینده‌ی آمال و آروزهای ...

متن کامل

بررسی نمادین نقوش گیاهی سفال‌های شهر سوخته

معرفی و شناخت نقوش سفال‌های شهر سوخته‌ی سیستان که یکی از بزرگ‌ترین محوطه‌های باستانی دوران آغازتاریخی فلات ایران به شمار می‌رود و نیز از تمدن‌های حوزه رود هیرمند محسوب می‌شود، دارای اهمیت زیادی درزمینهٔ های گوناگون فرهنگ ایرانی است. مطالعه و تحلیل نمادین نقوش سفال‌های شهر سوخته و شناخت ویژگی‌های تزئینی آن‌ها که با زیبایی و هماهنگی خاصی به‌صورت نقش و طرح جلوه‌گر شده‌اند، باعث آگاهی ما از تفکر، با...

متن کامل

طراحی مجموعه زیورآلات با الهام از خطوط و نقوش ایرانی

شناخت نیاز های احساسی کاربر و انعکاس آن در محصولات، رویکرد جدیدی است که پژوهش-های زیادی بر مبنای آن صورت گرفته است. یکی از تکنیک های نظام مند در احساسگرایی، شیوه ای ژاپنی است که مهندسی کانسی نام دارد. در پروژه حاضر نیز، روش به کار گرفته شده برای ترجمه احساسات زنان در حوزه زیورآلات، همین روش می باشد. همچنین برای ایجاد یک تمایز هویتی در طراحی زیورآلات و ایجاد تفاوت با طرح های موجود، حروف اوستایی ...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 1  شماره 1

صفحات  107- 125

تاریخ انتشار 2019-06-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023